Der tales og skrives meget om ”psykologisk tryghed” for tiden.
Og hvilken slags ledelse, der producerer psykologisk tryghed.
Når medarbejdere føler sig trygge og de tør ”være sig selv” – vil deres ”oplevede trivsel” øges.
Højere trivsel vil helt naturligt medføre, at medarbejderne vil løse deres opgaver bedre, aktivt tage mere ansvar og øge kvaliteten i arbejdet.
Det vil i sidste ende føre til bedre samarbejde, bedre performance og bedre resultater.
Er det lykkedes ledelsen de sidste år rundt omkring i de danske virksomheder – at øge den psykologiske tryghed, at øge den oplevede trivsel og at øge den individuelle performance – nu der er så meget fokus på det?
Jeg oplever i mit virke som transformativ coach, mentaltræner og ledelseskonsulent, at lederne gør deres bedste.
Jeg oplever også, at lederne tit og ofte kke lykkes med opgaven.
Jeg hører jævnligt direkte fra medarbejdere, at de ikke HELT føler sig trygge – selvom de rigtig gerne vil det.
Det vil give mening at undersøge, hvilke forhold og hvilken adfærd, der producerer utryghed i teams, afdelinger og hele organisationer.
Det er vigtigt, du som leder holder øje med om din kultur indeholder disse punkter:
1 : ”Jeg tør ikke helt være mig selv og sige min ærlige mening”
Har du som leder ansvaret for en kultur, hvor medarbejderne ikke tør være sig selv og sige deres mening, skal du ændre på det straks.
For at medarbejderne, som jeg kalder det, ”kan præstere let, frit og ubesværet”, er det afgørende, du skaber en høj grad af autenticitet og sårbarhed.
2:. ”Jeg er bange for at min leder hidser sig op og bliver vred”
Har du som leder en tendens til at levere vredesudbrud – så skaber du utryghed og frygt for din reaktion i de daglige situationer.
For at medarbejderne kan fokusere på deres arbejde, skal du have styr på dig selv og dit temperament, og det er derfor afgørende vigtigt, at du gør ”det indre arbejde” (personlig udvikling og transformation) og får styr på dig selv og din grounding.
3: ”Jeg har travlt med at behage mine kolleger og min leder, så jeg føler jeg er i kontrol, og at alle kan li’ mig”
Har du som leder skabt en behagesyg kultur, hvor medarbejderne ikke er åbne og direkte, og hvor de har travlt med at please og agere en persona i stedet for at være sig selv og hjælpe fra en ren intention, skal du ændre på det straks.
For at medarbejderne kan slappe af og IKKE være i ”emotionelt alarmberedskab”, er det afgørende vigtigt, at du skaber en fri kultur, hvor alle hjælper hinanden fra det rene sted, og ikke behager hinanden, og ikke har travlt med at gøre indtryk og spille skuespil.
Lederens Ego kan stå i vejen for ”psykologisk tryghed”
Hvis lederen har travlt med at optimere egen vinding, måske endda gerne på medarbejdernes bekostning, er det svært at etablere en kultur af psykologisk tryghed.
Hvis lederen bruger medarbejderne for at fremme egen karriere, er det svært at etablere en kultur af psykologisk tryghed.
Hvis lederen har en tendens til at vise medarbejderne, at de ikke ”gør det godt nok”, er det svært at etablere en kultur af psykologisk tryghed.
Hvis lederens Ego er for stort, for uempatisk, for ufølsomt, for uforstående, for distance-skabende, for usårbart – er det umuligt for den psykologiske tryghed at få fodfæste.
Ego er en aktivitet, ikke en ”ting”. Ego er den del af mennesket, som har tralvt med at rage til sig, fremstå på en bestemt og kalkuleret måde, at se godt ud i andres øjne, at gøre indtryk, at imponere, at dominere. Alle mennesker har en grad af Ego i sig. Ego bruges til at begå sig i den fysiske verden, verden af form. Jo lavere graden af Ego er hos en leder, jo mere effektiv bliver den leder. En lav Ego-grad hos lederen vil altid sikre, at medarbejderne trives og præsterer; høj trivsel og høj performance.
Jeg oplever desværre også ledere, der mobber, udstiller og taler ned til medarbejderne. Det kan være svært at forstå, at den slags sker ude i virksomhederne i dag – når trivsel og tryghed fra et ledelsesmæssigt perspektiv får mere opmærksomhed end nogensinde før.
Den opfyldte leder sikrer ”psykologisk tryghed”
Jeg har gennem de sidste mange år coachet og hjulpet ledere til at hvile i sig selv, komme fra deres medfødte storhed og opleve sig selv som ”opfyldt”.
Den opfyldte leder er kendetegnet ved at have styr på disse fire områder, som interagerer tæt sammen:
1. Autenticitet: Jo mere autentisk og ærlig en leder ER – jo mere effektiv og menneskelig ledelse.
2. Kærlighed: Jo mere kærlig og ordentlig en leder ER – jo mere effektiv og menneskelig ledelse.
3. Grundglæde: Jo gladere og mere ubesværet en leder ER – jo mere effektiv og menneskelig ledelse.
4. Kreativitet: Jo mere kreativ og servicerende en leder ER – jo mere effektiv og menneskelig ledelse.
Kunne du tænke dig at høre mere om ”de 4 medfødte kapaciteter”, som gør dig opfyldt, så tjek denne video, hvor jeg præsenterer de 4 områder.
Husk: Som leder er det dig, der har ansvaret for at etablere psykologisk tryghed. Og tiden er inde til, at alle medarbejdere passer deres arbejde med glæde, trivsel og tryghed!