Sidst opdateret 21 aug, 2019 kl. 11:17

Kvalitetsudvikling af ”rummet” mellem medarbejder og leder 

Personligt overskud

Sørg for at dine batterier er ladet op – smil og vær inviterende i dit kropssprog og de signaler du som leder sender.

Nyd at lede

Holder du af dit job – og af at lede – så smitter du og inspirerer dine omgivelser.

Vis hvem du er

Kom på banen med din personlighed – dine holdninger og din sårbarhed – det værste en medarbejder kan udsættes for, er ikke at vide hvor medarbejderen har sin chef. Ikke at kunne mærke sin chef. Tænk lige over den! Vi tager den igen: Ikke at kunne mærke sin chef. ØVELSE: Spørg dine medarbejdere om de kan mærke dig. Hvis du tør spørge dem…

Vær ærlig

Det kan ikke siges tydeligt nok – du vinder altid ved at være ærlig og være tro mod dit ord. Walk the Talk, som det så smukt hedder.

Fokusér positivt

Mange ledere har en tendens til at lede efter hullerne i osten, i stedet for at fokusere på osten. Det er opslidende for medarbejderne, som naturligt hellere ønsker en positiv tilgang til tingene – med en forventning om at det går godt – i stedet for det modsatte!

Hold af dine medarbejdere

Det bedste råd er: Arbejd med dig selv – øg din selvindsigt – bliv bevidst om dine overbevisninger og vane-mønstre, bliv bevidst om din måde at kommunikere på og din adfærd – og hvad dette gør ved dine omgivelser.

Når du er nået dertil så bliver det let for dig at holde af dine medarbejdere. Og når du gør det – så blomstrer de.

Gå forrest og vis vejen

Som leder skal du gå forrest og vise vejen – udstikke retningen – og sørge for at alle i fælles flok bevæger sig i denne retning.

Samtidig med at du går bagved medarbejderen og ”skubber” blidt på ham – sørger for at han fylder sit job ud, og føler at han gør en markant forskel – og naturligvis leverer nogle gode resultater.

Endelig sørger du for, at han giver sig selv fuldt ud i kampen for at nå målene.

Det nytter ikke, at han ikke kan mærke at han er på arbejde!

Han skal udfordres til det yderste – så føler han sig også vigtig – og han føler at han udvikler sig.

Lad medarbejderen få æren

Også selvom du har en større del af æren, så lad medarbejderen stå og sole sig i rampelyset – finder du dette svært, kunne det måske være en idé hvis du arbejder med dit ego og får styr på dette.

Tag ikke noget for givet

Lad være med at møde dine medarbejdere med en udstråling der fortæller dem at du allerede har svaret på forhånd og at alt er givet – mød dem hellere åbent og neutralt – og invitér medarbejderne på banen med deres input, forslag og gode idéer.

Tag ikke noget personligt

Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre i enhver situation – men du kan undgå så ofte som muligt at tage tingene personligt og undgå at blive fornærmet – det er dit valg om du bliver fornærmet eller om du skynder dig videre og finder en løsning – en fornærmet chef, der går og bærer nag i en kortere eller længere periode er noget af det mest energi-drænende for en medarbejder – samtidig med at det er den sikre vej til at skubbe medarbejderne væk fra sig – og dermed forringe kvaliteten i rummet mellem dig og medarbejderen.

Meningen med det hele

Sørg for at medarbejderen altid forstår meningen med alt hvad han gør – der findes ikke noget værre end når man gør noget uden at vide hvorfor og meningen med det.

Uddelegér og ”giv slip”

Uddelegér så mange opgaver som muligt med rund hånd til medarbejderne.

Det er en medarbejders job at arbejde – og en leders job at lede – medarbejderne vil nyde det – og føle sig glade og stolte over, at du tror på dem når du giver opgaver og udfordringer videre til dem.

Tro på medarbejderen

Tro på og stol på dine medarbejdere – en medarbejder, som føler, at du har fuld tillid til ham og hans evner – vil tage et selvstændigt og aktivt ansvar.

ØVELSE: Tror eller stoler du ikke på dine medarbejdere – skal du spørge dig selv om hvorfor du ikke gør det – og hvad du vil gøre ved det?

Husk på at tillid er selve cementen, som holder sammen på virksomhedens fundament.

Medarbejderen skal føle sig vigtig og betydningsfuld

Mange medarbejdere føler sig som et ubetydeligt lille nummer i rækken – og i mange virksomheder lyder den på ”at er der noget med dig, så skifter vi dig bare ud – det er let at komme videre uden dig”.

På denne konto mister vi megen energi og fremdrift, effektivitet og produktivitet.

Det er din opgave at sørge for at medarbejderen føler sig som noget specielt, at du er dybt taknemmelig for at medarbejderen ønsker at arbejde for og sammen med dig, samt at medarbejderen yder en uvurderlig og påskønnet indsats, som du løbende roser og anerkender.

HUSK PÅ: Det vigtigste for en medarbejder – det han motiveres allermest af – er

1)   Ros og anerkendelse fra dig

2)   Et godt forhold til dig. D.v.s. at rummet mellem ham og dig er fuld af sympati, tillid og godt samarbejde

Bliv ringet op til en

 

Sparringssamtale

uforpligtende

 

Udvikl dine mentale og emotionelle kompetencer, og få medarbejderne til at tage ansvar for at skabe resultaterne og nå jeres mål i fællesskab. Jeg har gennem de sidste 25 år arbejdet som virksomhedscoach og mentaltræner for topledere, mellemledere og nøglemedarbejdere

Ulrich Søgårds logo i blå
☎ Bliv ringet op til en uforpligtende samtale

Hej, jeg hedder Ulrich!

Er du interesseret i at lære at lede og motivere dine medarbejdere? Så skriv dig op til at få tips og trick til ledelsesudvikling, der mærkes gennem hele virksomheden!

Vækstcoach gennem 25 år

Scroll til toppen