Sidst opdateret 15 apr, 2019 kl. 10:32

– Hvorfor ”de gamle dyder” er mere aktuelle og nødvendige end nogensinde før – og hvorfor sund fornuft er afgørende for den ledelse, der leveres i virksomhederne!

 

Der er for tiden fokus på ledelse i medierne – og det diskuteres meget, hvad god ledelse er.

Det sker oven på flere sager om dårlig behandling af medarbejdere og dårlig ledelse af forskellige virksomheder.

Når jeg læser alt det, der skrives – kommer denne tanke til mig:

”Kan det virkelig være så svært at være en dygtig leder, der leverer dygtig ledelse?”

Efter at have arbejdet med ledelse i 25 år og coachet, trænet og undervist mere end 1000 ejerledere, direktører og mellemledere – været dybt inde i rigtig mange virksomheder og hjulpet ledelsen med at ændre kulturer, transformere og lave turn-arounds – så er det både min erfaring og holdning, at ledelse kan leveres effektivt med ”de gamle dyder”.

Så værsgo: Her er mit bud på 5 simple veje til menneskelig ledelse – som hverken kræver høj intelligens eller erfaring:

 

1: OPFØR DIG ORDENTLIGT

Yes, så simpelt kan det siges. Og der er ikke meget mere at sige.

Du ved som leder udmærket godt med dig selv – hvornår du opfører dig ordentligt og redeligt over for dine medarbejdere, og hvornår du ikke gør. Du har inde i dig selv en GPS, der fortæller dig, når du træder ved siden af.

Lad være med det. Såre simpelt.

 

2: VÆR DIG SELV

Der findes ikke noget værre end, når en leder ikke er sig selv. Når du spiller et skuespil. Det skaber i den grad afstand til dine medarbejdere, der selvfølgelig ikke tør give sig hen og vise dig fuld tillid.

Det er klart. Du kan heller ikke selv være åben og ærlig og tillidsfuld over for et menneske, som spiller et skuespil, og som du ikke kan mærke.

Vær dig selv. Du ved godt, hvad det betyder.

 

3: TAL PÆNT

Alt det, du ER og alt det, der foregår inde i dig – kommer ud af dig i form af dine ord.

Dine ord SKABER. Dine ord enten tænder eller slukker dine medarbejdere. Dine ord er dit indhold og dine værdier, som du sender ud til verden og dermed ud til dine medarbejdere. Dine ord er dit sande jeg i form af energi. Dine ord manifesterer dine resultater.

Derfor: Tal pænt. Du ved udmærket godt, hvornår du taler pænt – og hvornår du gør det modsatte.

 

4: ÆRLIGHED VARER LÆNGST

Det siger sig selv hvad det betyder. Du ved udmærket godt hvornår du ER ærlig overfor dine medarbejdere – og hvornår du er det modsatte.

Medarbejdere lugter lusk, halve sandheder og løgn. Det er en menneskelig evne – at lugte løgn og forstillelse. Der findes ikke noget mere pinagtigt og latterligt – end når en leder lyver over for sine medarbejdere, og lederen ikke registrerer, at medarbejderne har lugtet lunten og godt ved, at lederen lige har løjet dem op i deres åbne ansigter.

Hvorefter lederen selvtilfreds går videre med dagens opgaver i den overbevisning, at alt nu er godt og medarbejderne selvfølgelig ikke lugtede ”den hvide løgn” (en hvid løgn er det, de fleste kalder ”en okay løgn”).

Stop al løgn. Vær ærlig. Du ved godt, at dem der opfandt sætningen ”ærlighed varer længst” havde ret.

 

5: SMIL OG VÆR PÅ

En leder med et surt fjæs – er så uinspirerende for medarbejderne og kan virke decideret drænende. Sure miner hæmmer glæden. Og en sur leder kan ligge som en dyne hen over teamet – nogle gange hen over hele virksomheden. Så smil.

Som leder er det afgørende vigtigt – at du stråler og er glad. Hvis det er svært for dig, skal du arbejde med dig selv og få knækket koden – NU.

Ud over du som leder skal stråle om kap med solen – så skal du også være PÅ. Dvs. møde dine medarbejdere med nærvær. Mange medarbejdere savner nærvær fra deres nærmeste leder. Nærvær bringer mennesker tættere sammen. Nærvær er forudsætningen for sand tillid.

Derfor: Jo mere du smiler, og jo mere nærvær du leverer til dine medarbejdere – jo bedre trives dine medarbejdere, og jo lettere kører samarbejdet og problemløsningen.

 

Baserer du din ledelse på disse 5 punkter, som er logiske, menneskelige og lige til at følge – bliver det let for dig at være leder.

Og en leder, der oplever sit ledelsesarbejde som let og ubesværet – vil effektivt evne at skabe resultaterne gennem medarbejderne.

Gå ikke glip af muligheden!

Ulrich Søgård har gennem de sidste 25 år arbejdet som virksomhedscoach, mentaltræner og forfatter. Han ikke blot hjælper topledere, mellemledere og nøglemedarbejdere med at genfinde gejsten og få ild i tøjet. Han giver dem tændstikken til at tæppebombe middelmådigheden og knaphedsmentaliteten tilbage til jernalderen, så de kan inspirere og fænge deres medarbejdere – og opnå målbare resultater såsom øget trivsel og øget arbejdsglæde, øget omsætning og øget bundlinje.

Få en uforpligtende sparringssamtale

Hej, jeg hedder Ulrich!

Er du interesseret i at lære at lede og motivere dine medarbejdere? Så skriv dig op til at få tips og trick til ledelsesudvikling, der mærkes gennem hele virksomheden!

Vækstcoach gennem 25 år

Bliv ringet op til en

 

Sparringssamtale

uforpligtende

 

Udvikle dine kompetencer og få medarbejderne til at tage ansvar for at skabe resultaterne og nå jeres mål i fællesskab. Jeg har gennem de sidste 25 år arbejdet som virksomhedscoach og mentaltræner for topledere, mellemledere og nøglemedarbejdere

☎ Bliv ringet op til en uforpligtende samtale
Scroll til toppen