“DU ER GODT NOK NÆRTAGENDE, HVA’?”
Jeg arbejder lige nu med en klient, som fik leveret sætningen i ansigtet af nærmeste leder for nylig.
En sætning, som ledere oftere end man tror – siger til deres medarbejdere.
Det fortæller medarbejdere mig jævnligt.
Det kan også være disse sætninger, som ledere på daglig basis siger til deres medarbejdere:
”Det går ikke super hurtigt med dig lige nu, gør det?”
”Nu har jeg ventet en måned på det white paper fra dig – hvad laver du egentlig?”
”Man kan jo ikke sige noget til dig, uden du tager det personligt”
”Hos os gør vi det ikke på den måde du gør det på”
”Har du husket at sende den mail til kunden inden kl. 12 i dag?”
”Det er utroligt du bare kommer slaskende på den måde”
KÆRE LEDER – SÆTTER DU ILD I DIN MEDARBEJDER ELLER SLUKKER DU DIN MEDARBEJDER?
Kig nøje på ovenstående sætninger.
Hvad tror du de gør ved din medarbejder?
Hvad tror du der sker i din medarbejder – når du nedladende eller vredt eller hvislende ud mellem tænderne taler til din medarbejder på den måde?
Der er EN ENESTE GRUND til at du kan finde på at sige ovenstående sætninger til din medarbejder – og den er simpel:
Det er fordi du ikke kan styre dig selv. Fordi du ikke hviler i dig selv. Fordi du ikke har gjort dit indre arbejde. Fordi du ikke er opmærksom på den energi du har produceret inde i dig selv (og nemlig – uanset hvad din medarbejder siger eller gør – så er det IKKE hende der producerer din følelse og oplevelse af hvad der foregår – det gør du – ALTID).
Stil dig selv flg. spørgsmål:
”Hvad er mit udbytte, ved at jeg taler på en måde, som slukker medarbejderen – bl.a. ved at dømme og udskamme medarbejderen med en sætning som ”du er godt nok nærtagende, hva’”?
Når du har svaret på det spørgsmål, så stil dig selv flg. spørgsmål:
”Hvad bliver mit udbytte, hvis jeg er ultra sød ved medarbejderen, hvis jeg fremhæver medarbejderens positive sider og hvis jeg anerkender medarbejderen og værdsætter mennesket bag medarbejderen”?
Lad mig udfordre dig et hak mere:
”Hvad skal der til, for at du, resten af livet, kun kommunikerer med dine medarbejdere på en sådan måde – at du TÆNDER dem, så der går ild i dem og de blomstrer som aldrig før”?
”Hvad skal der til for, at du committer dig til at SKABE autentiske, glade og opfyldte medarbejdere, der ikke kan lade være med at give alt hvad de har og gøre en afgørende forskel for både forretningen og kunderne”?
Kom nu!
Ledelse handler om at skabe resultater gennem medarbejderne.
Og det kommer kun til at ske for alvor, når du udvikler, løfter og tager medarbejderne til næste niveau. Ikke ved at du taler ned til dem og slukker dem.
Og ja, det er både logisk og simpelt.
Og det starter med dig, dit autentiske lederskab og din oplevelse af at VÆRE opfyldt!