“Hvis ikke du skruer ned for din begejstring, så er du for meget!”

Hjem » “Hvis ikke du skruer ned for din begejstring, så er du for meget!”

Jeg blev for nyligt kontaktet af en medarbejder hos en af mine kunder. Medarbejderen havde et problem, fortalte han. Han følte sig svag i koderne og begyndende metaltræt.

Han kunne ikke forstå det – for han mente selv, at han var glad af natur og havde altid haft let ved at føle sig inspireret. Han glædede sig hver dag til at springe ud af sengen og gøre en forskel.

Jeg begyndte at spørge ind til ham. Og efter kort tid viste det sig, at medarbejderens tidligere coach havde fortalt ham, at han skulle skrue ned for sin begejstring. Coachen mente, at medarbejderen var så glad og fuld af vigør, at det skræmte både medarbejderens kolleger og kunder.

Medarbejderen var dengang sprudlende i sin stil, og det ville let kunne have en negativ effekt på omgivelserne, påstod coachen. Coachen mente ligeledes, at omgivelserne kunne opfatte medarbejderens friske, glade og sprudlende stil som ”for meget”. Derfor havde de i nogle måneder arbejdet på at skrue ned for medarbejderens begejstring og sprudlende glæde.

Medarbejderen havde nu gået i næsten et år og følt sig forkert. Han havde mistet gnisten og brugt energi og ressourcer på at tænke over, hvordan han skulle være, og hvilken adfærd, der ville være den rigtige for kolleger og kunder. Han var begyndt at fokusere på at gøre omgivelserne tilfreds og følte næsten, at han havde mistet sig selv.

Vi talte medarbejderens oplevelse af sig selv grundigt igennem. Vi talte følelsen af at være forkert og for meget igennem. Vi talte idéen om at lave om på sig selv og fokusere på at gøre omgivelserne tilfreds grundigt igennem.

Efter kort tid kunne medarbejderen både se og mærke den indlysende løsning.

Som selvfølgelig var at skynde sig tilbage til medarbejderens naturlige og medfødte stil: At skrue helt op for den autentiske og glade flamme, og med sin sprudlende energi inspirere og gøre en afgørende forskel for både kolleger og kunder.

Én samtale var det, der skulle til. Så var koden knækket. Og medarbejderen var tilbage til sit sande, oprindelige og naturlige jeg.

Da jeg efter en uges tid ringede til medarbejderen for at høre, hvordan det gik, kunne han glædesstrålende meddele, at han nu var blevet sig selv igen, og han aldrig havde haft det bedre.

Hans kolleger og kunder kunne også mærke det på ham og gav udtryk for, at de havde været bekymrede for ham. De følte sig både glade og lettede over, at han var blevet sig selv igen.

Medarbejderen gjorde sig også følgende erkendelser:

  1. Lav aldrig dig selv om for at behage og tilfredsstille omgivelserne. Efter vores samtale grinede han af sig selv – og kunne slet ikke forstå, som han udtrykte det, at han kunne være så ”dum” at hoppe på coachens råd om at lave sig selv om og skrue ned for det vigtigste livet – nemlig hans glimt i øjet og livsglæde.
  1. Forstå følgende leveregel: “Synes dine omgivelser, du fylder for meget, er det fordi dine omgivelser fylder for lidt”.
  1. Indse at den måde, hvorpå du bedst tjener og mest effektivt gør en forskel for dine omgivelser, er ved at være dig selv og fyre den af fra dine medfødte ressourcer – at komme fra det, jeg kalder Din Autentiske Autoritet (i stedet for at tilpasse dig og lave dig selv om).


Medarbejderen forstod også, at hvis der var nogen, der ikke brød sig om medarbejderen, så var det deres problem. Fordi et hvert menneske har lov og ret til (og måske også pligt til) at være det menneske, som det er født til at være: 
SIG SELV.


Bliv ringet op til en

 

Inspirationssamtale

uforpligtende

 

Få den hjælp og vejledning du har brug for her og nu!

Jeg har gennem de sidste 20 år arbejdet som coach, mentaltræner og forretningsudvikler for topledere og mellemledere, nøglemedarbejdere og ambitiøse mennesker

Ulrich Søgårds logo i blå
☎ Bliv ringet op til en uforpligtende samtale
Scroll to Top