Føler du dig ikke som en sælger? Så læs med her!

Indsendt af & kategoriseret under Autentisk Lederskab, Flydende Salg.

Jo, du er. Det er alle mennesker.

At sælge er ”at vinde andre mennesker for dine idéer”. Og det gør du hele tiden. Da du fandt din udkårne og dit nuværende job, solgte du dig selv.

Når du tror på noget – sælger du idéen. Og omvendt – når nogen sælger dig en god idé, som du tror på – så ”køber” du den.

Når du virkelig ønsker noget – forhandler du dig frem til det.

Så du sælger – konstant.

Se om du genkender nedenstående udsagn – og se, om du kan forvandle din skepsis omkring salg til en beslutning om, at det er sjovt og meningsfuldt at sælge:

”Jeg ved ikke helt, HVORFOR jeg skulle sælge noget mere”

Det er afgørende for din motivation, at du har styr på HVORFOR. Derfor skal dit personlige HVORFOR tales grundigt igennem med din nærmeste leder.

Her kommer mine bud på, hvorfor du skal være med til at øge salget:

  • Fordi et øget salg er et fælles ansvar – det er en misforståelse at tro, det kun er ledelsens ansvar
  • Fordi et øget salg er lig med loyale kunder, som er lig med vores sande egenkapital
  • Fordi et øget salg giver os overskud til at foretage investeringer i nye løsninger, ydelser og produkter, der vil gøre en endnu større forskel for vore kunder
  • Fordi et øget salg giver os overskud til at foretage investeringer, som vil sikre, at vi også er her i fremtiden
  • Fordi et øget salg er den lige vej til en højere løn – til dig
  • Fordi et øget salg er det, det hele handler om – salg er nemlig lig med kunder, som er lig med et behov for vore løsninger, ydelser og produkter
  • Fordi vi elsker salg og kunder!

”Jeg ved ikke, hvordan man sælger”

Du HAR i dag det, der skal til – for at øge salget. Netop fordi det ikke handler om tricks, teknikker, manipulation, pres, overtalelse, argumentation eller at lave dig selv om. Men derimod om sympati, tillid, loyalitet, samarbejde, ærlighed, autenticitet og relationer. Og om at hjælpe, servicere og rådgive kunderne.

Det du i dag gør over for de eksisterende kunder, skal du bare gøre over for nye kunder. Tage det, du gør i dag og TILBYDE det til nye kunder (ikke SÆLGE det).

Dét er tillidsbaseret relationssalg.

Og tillidsbaseret relationssalg passer perfekt til din branche og dine kunder.

Dine kunder vælger dig, fordi de har tillid til dig personligt og til din faglighed. De tror på det, du sælger – og på dig. Dine kunder vælger dig, fordi de føler en loyal relation til dig og dine kolleger.

”Jeg har ikke lyst til at sælge”

Det er der kun én grund til:

At du tænker om salg, som du gør. Du har valgt at tro på, at salg er odiøst og manipulerende.

Men det er en usand overbevisning at komme fra.

Hvis salg i stedet handler om at hjælpe, servicere og rådgive kunderne – så er salg både sjovt og meningsfuldt. Der er ingen, der vil have dig til at presse eller manipulere kunderne.

Derfor ligger muligheden for at ændre dit syn på salg – hos dig. Det er op til dig at give slip på din gamle overbevisning om, hvad salg er og i stedet elske at have med kunder og mennesker at gøre. PS: På den måde bliver du også endnu gladere for dit job.

Salg er samarbejde. Salg er at tilbyde det, du kan og den forskel, du kan gøre for kunderne. Og dét holder du af. Så hvorfor fortælle dig selv at du “ikke har lyst til at sælge”? Det frarøver blot din energi og arbejdsglæde.

”Jeg har ikke tid til at sælge”

Det kort vil du altid kunne trække.

At have tid til salg kræver, at du tager dig tid til salg.

Der vil altid være eksisterende kunder, forskellige administrative opgaver, møder og diverse operationelle gøremål, som vil fylde hele din dag ud. Derfor gælder det om, at du prioriterer salg, sætter dine salgsindsatser i system og aktivt med beslutsomhed sætter tid af til salg.

Når du gør netop dét – så har du tid til at sælge.

”Jeg valgte at blive XXXXX – ikke sælger”

Uanset hvilket erhverv, du havde valgt, havde du også valgt at blive sælger i dét erhverv.

Alle erhverv, hvor vi er afhængige af kunderne – kræver en salgsindsats.

Og i din branche er det kunderne, vi lever af. I din branche er der hård konkurrence.

Derfor er din eneste opgave at være til for kunderne – og det på en måde, der gør, at kunderne selv vælger dig frem for en af de mange konkurrenter.

Derfor: Flyt rundt på dine mentale brikker og indstil dig på og elsk aktivt og med ejerskab dine opsøgende salgsindsatser og kommende kunder.

Husk: Du skal ikke sælge, presse eller manipulere dine kommende kunder. Du skal tilbyde, rådgive, hjælpe og gøre en forskel for dem. Det vil kunderne elske dig for!

”Jeg vil bare passe mit job og ikke tænke på at sælge”

Se ovenfor!

”Jeg bryder mig ikke om og er faktisk bange for at blive afvist”

Frygten for afvisninger kender alle mennesker. Fordi vi har lært, at når nogen afviser os, så er det lig med, at vi ikke er gode nok. Fordi vi har lært, at når nogen afviser os, så skal vi tage det personligt og tro på, at så er vi en fiasko.

Det er selvfølgelig en 100% usand præmis at leve ud fra.

Når en potentiel kunde afviser os og siger nej tak, så siger kunden nej tak til det, vi tilbyder – ikke til os.

Og der er stor forskel! Det er afgørende vigtigt, at vi skelner mellem ”vore præstationer – herunder de tilbud og handlinger, vi kommer på banen med” – og ”den, vi er som menneske”.

Når en kunde afviser os, afviser kunden altid vores præstation, vores tilbud, vores pris osv. Måske kunden ikke føler sig klar til at købe, og så afviser kunden vores timing. Beslut dig her og nu for aldrig at tage et afslag personligt.

Kunden afviser ikke dig som menneske. Kunden ønsker slet ikke at sende dig signaler om, at DU personligt ikke er god nok eller alt muligt andet, du kan finde på at tro eller tolke på.

Husk – du er IKKE dine præstationer. Dit selvværd er IKKE lig med dine præstationer, og det du tilbyder kunden eller henvender dig til kunden med.

Når kunden siger nej tak til det, du kommer med – også hvis du foreslår at mødes med en ny kunde – så er det OK. Fordi det handler om kunden. Det handler slet ikke om dig.

”Jeg føler mig ærlig talt slesk og manipulerende når jeg skal sælge”

Læs ovenstående.

Hvis du føler dig slesk og manipulerende – skyldes det:

  • At den overbevisning, du har om salg – er usand.
  • At det, du tror om salg – er usandt.

At sælge er at hjælpe dine kunder.

Og den eneste måde, du kan komme til at hjælpe nye kunder, er ved at gøre opmærksom på dig selv ved at tilbyde det, du kan – og ved at henvende dig til nye kunder.

”Jeg føler, jeg tigger kunden og står med hatten i hånden, når jeg sælger”

Den præmis er usand.

Når du henvender dig til en potentiel kunde, gør du det for at hjælpe kunden og gøre en forskel for kunden.

På den måde tjener du kunden.

Hvordan kan det nogensinde blive til, at du tigger kunden om noget som helst?

Det handler om kunden – altid. Ikke om dig.

Hvis kunden siger nej tak til at få din hjælp og blive beriget af den forskel, du gør for kunden – så er det OK. Du har nemlig ikke noget på spil her. Du tilbyder din hjælp uden betingelser eller andet. Du tilbyder din hjælp frit og uforpligtende.

Det handler ikke om, at du tigger kunden om noget, men at kunden bliver tilbudt muligheden for at få den bedste og mest indlevende hjælp og service, der findes i branchen.

Interesseret ↔ Interessant

Hjælpe ↔ Sælge

Autenticitet ↔ Rollespil

Forskel ↔ Job